Websites & Online

 

In verhouding tot logo's, huisstijlen en andere 'traditionele' communicatie-uitingen, is internet nog maar piepjong. Maar het web heeft zo'n enorme revolutie teweeg gebracht in het media-landschap, dat het inmiddels een (zo niet de meest) prominente plek inneemt. Mediaconsumptie stijgt nog steeds en internet wint behoorlijk aandeel, ten opzichte van televisie en radio. Om het over de papieren media, zoals kranten en tijdschriften, maar niet te hebben. In Nederland is het aantal huishoudens zonder internet een uitstervende diersoort en bovendien is de gemiddelde bandbreedte geen beperking meer om wat zwaardere technologie toe te laten, zoals het streamen van muziek en films.

 

Het doel van een website

In grote lijnen kun je voor websites drie voorname doelstellingen onderscheiden: Communicatie, Commercie en Community. Dat wil zeggen dat de website bedoeld is voor informatievoorziening (online brochure), verkoop van goederen of diensten (webshops), of om mensen bij elkaar te brengen (zoals social media als Facebook of LinkedIn). Ongeacht het doel van de website, blijft de regel van design overeind: wees authentiek! Steeds meer sites worden gemaakt met standaard stramienen, die tegen een habbekrats worden aangeboden. Een prima oplossing voor de organisatie die een zeer beperkt budget heeft. Maar als de site optimaal wil voldoen aan de wensen van de opdrachtgever, is maatwerk bijna onvermijdelijk.

 

Veel mensen denken bij maatwerk direct: DUUR! Maar dat hoeft helemaal niet. Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden die het internet biedt, is ook met een beperkt budget prima een website te maken die aansluit bij de communicatie-behoefte en huisstijl.

 

Zoekmachines en optimalisatie

In een omgeving als internet, waar dagelijks duizenden websites worden toegevoegd, is het erg belangrijk om gevonden te worden. Veelal wordt hiervoor gebruik gemaakt van zoekmachines als Google en Bing!. Om hoog te scoren op relevante zoekwoorden, is optimalisatie van de website van doorslaggevend belang. Hier zijn al hele dikke boeken over geschreven en het blijft een goed bewaard geheim van de zoekmachines wat nu de beste resultaten heeft. Desalniettemin zijn er richtlijnen, de zogenaamde Best Practices, die tot een hoge positie in de zoekresultaten kunnen leiden. Deze zijn geen topgeheim en laten ruimte voor interpretatie, waardoor ook hier creativiteit gewenst is. Daarnaast is er veel te winnen door een technisch perfecte website te bouwen. Maar het allerbelangrijkst bij zoekmachine optimalisatie is relevantie. Relevante woorden in de website worden door Google hoog gewaardeerd. Wij zorgen ervoor dat de site er goed uitziet, goed is opgebouwd en goed is uitgevoerd. Hierdoor vullen gebruikerservaring en vindbaarheid elkaar goed aan.

 

Andere online marketing mogelijkheden

Naast zoekmachine optimalisatie, is er de mogelijkheid van zoekmachine marketing, waarvan Adwords en affiliate marketing de meest bekende voorbeelden zijn. Adwords zijn de zogenaamde 'gesponsorde koppelingen' in Google. Je kunt deze zien als advertenties in Google, waarbij de advertentie wordt weergegeven bij vooraf gedefinieerde zoekwoorden. De advertentie is uiteraard klikbaar en het mooie van deze manier van adverteren, is dat je betaalt per klik en niet per impressie. Dus ook al wordt je advertentie duizendmaal weergegeven en slechts twee keer op geklikt, dan betaal je alleen de twee kliks. Maar... dan zouden wij aanraden om de advertentie eens onder de loep te nemen, want dat is geen beste conversie.

Google Analytics geeft hierbij het nodige inzicht in het gebruik en vindbaarheid van de website, door een dashboard van statistieken en grafieken aan te bieden. Een onmisbare tool om de website dynamisch te houden en optimaal in te blijven spelen op de behoefte van de bezoeker.

 

Daarbij heeft ook Direct Marketing online een aardige positie ingenomen, in belangrijke mate door e-mailings. E-mail is bij uitstek een medium om de doelgroep direct aan te spreken, maar inmiddels is de uitdaging om op de juiste plek te komen minimaal even groot als bij traditionele mailings. De belangrijkste drempel hierbij is de SPAM wetgeving, die stelt dat alleen commerciƫle mail gestuurd naar worden naar mensen die vooraf hun toestemming hebben gegeven (opt-in). Elke ongewenste mail met mensen die geen relevante dienst of product hebben afgenomen, is strafbaar. Los van de wetgeving vinden veel mensen ongevraagde mail bijzonder irritant, dus dan heeft mailen sowieso al weinig zin.

Maar... als de boodschap voor de ontvanger relevant is en er is een relatie tussen zender en ontvanger (bij voorkeur opt-in), dan is het een prachtige manier om op grote schaal persoonlijk te communiceren. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt...

 

Social Media

Tot slot zijn er de Social Media (zoals Facebook, Twitter, Hyves, Pinterest, LinkedIn) die verantwoordelijk zijn voor een groot aandeel van de online mediaconsumptie. Internationaal zijn al veel bedrijven hier aanwezig en ook Nederland begint mondjesmaat met bedrijfsmatige social media communicatie. Zo zijn er de fanpagina's van merken, waarbij mensen te kennen kunnen geven dat een merk aansluit bij hun lifestyle. Ook zie je steeds meer dat bedrijven Social Media inzetten om uiting te geven aan hun sponsor-activiteiten. Een mooi voorbeeld van hoe een bedrijf mensen betrekt bij een weinig tot de verbeelding sprekend product, via sponsoring, is de Facebook pagina van Delta Lloyd Zeilen. LinkedIn is al jaren een veel gebruikt medium om zakelijke contacten aan elkaar te koppelen en Twitter wordt meer en meer toegepast als online klantenservice.

 

Hoe kunnen wij u helpen om rendement te halen uit uw online inspanningen?

even zen | design & communicatie          Zaalheuvelweg 27          5363 TE  Velp (Nb)          Telefoon: 06 12 15 12 27  of  06 45 48 09 70          E-mail: info@evenzen.nl